Kólában főtt húsvéti sonka

A "Magyar anyák a föld körül" rovatom legutólsó részében egy Angliában élő anyuka meséte el az egyik kedvenc receptjét. Réka leírása alapján megtaláltam egy eredeti Nigella Lawson receptet, amit ITT olvashattok. Az interjúban elmondott recept, Nigella szokása és a mi szájízünk alapján készül el az idei húsvéti sonkánk. Tartottam a hétvégén egy főpróbát. Mutatom!  
teritek_1.jpg

Hozzávalók:

  • kötözött sonka
  • 1 db hagyma
  • Coca-Cola
  • 1 evőkanál fahéj
  • 2 evőkanál barna cukor
  • 1 evőkanál cukornád-melasz (mézzel is helyettesíthető)
  • 1,5 evőkanál angol mustár
  • egy csomag egész szegűszeg

sonka.jpg

1. Ha túl sósnak ítéljük a sonkát, tegyük fel egy fazék hideg vízben főni. Amint a víz felforrt, öntsük le azt a sonkáról. 

2. Vágjuk ketté a hagymát, tegyük a sonka mellé és öntsük nyakon a kólával. Az eredeti recept 2 kg sonkához 2 liter kólát javasol. A mi sonkánk 60 dkg volt, és annyi kólát öntöttem rá, amennyi teljesen ellepte.

Alacsony fokozaton 2-2,5 órán át főzzük, ügyelve arra, hogy ne forrjon fel. A főzési idő kilogramonként egy óra nagyjából.

3. Amíg a sonka a kólában fürdőzik, a sütőt melegítsük elő 240 fokra.

4. A szegfűszegből, a fahéjból, a melaszból és a mustárból keverjünk ki egy mázt. Én sajnos melaszt nem találtam az üzletekben, de úgy gondoltam, egy jó sűrű harsmézzel helyettesíthetem. 

5. Miután a sonka megfőtt, vegyük ki a lábosból és hagyjuk kihűlni. Ha teljesen kihült, húzzuk le a bőrét úgy, hogy a vékony zsírréteg rajta maradjon. 

fott_hus.jpg

6. A zsírréteget egy éles késsel beírdaljuk. A négyzetekbe egész szegfűszegszemeket szúrunk, ezután a sonkánkat jó alaposan megkenjük a mustáros mázzal.

7. A 240 fokos sütőben 10 percig sütjük a sonkát. Ezidő alatt a máz habzani kezd. Ügyeljünk a sütési időre! Én készítés közben elaltattam Mimit, így egy pár perccel túlléptem az időkeretet. Amint a kép is mutatja a szegfűszeg megégett., de szerencsére ebből a husin nem lehetett érezni semmit. 

Sonka a kólától puha, istenien omlós lett. Ahogy a mázban lévő angol mustár enyhe csípőssége, a méz édessége és a fahéj fűszeressége keveredik a sonka sós ízével, nagyon izgalmas ízkavalkád kerekik ki az egészből.

megsult_husi.jpg

Réka a sonka mellé köretként sajtkrémes karfiolt ajánlott, azonban én burgonyapürével tudtam leginkább elképzelni. Így született meg egy sajtkrémes karfiolos burgonyapüré.

Hozzávalók:

  • egy kisebb karfiol
  • a karfiol súlyához képest 2x annyi burgonya
  • vaj
  • 2 tubus sajtkrém
  • petrezselyemzöld

250 gramm karfiolt rózsáira szedtem, 500 gramm burgonyát meghámoztam és kockákra daraboltam. Mindkét zöldséget feltettem főni. A főtt karfiolt összeturmixoltam a sajtkrémmel. Ezzel egy nagyon finom sajtszószt kaptam. Akár csirkére rásütve vagy tésztára is el tudnám képzelni.

A sajtost karfiolt ezután hozzákevertem a vajjal puhított összetört burgonyához. A krumplit soha nem turmixoljuk, mert a keményítő kicsapódik és hasonlítani fog az orrváladékunkhoz. Sóval, borssal és aprított petrezselyemzölddel fűszereztem a kész ételt. 

A piacon találhatunk már sárga, zöld, sőt lila karfiolt is, amivel még inkább színesíthetjük a húsvéti menüt.

kesz_husi.jpg

Mimi a sonkából nem kapott, viszont a pürét olyan jóízűen ette, hogy nézni is jó volt! :) Réka, köszi még egyszer a receptet! A dekorról pedig az előző bejegyzésemben írtam részletesen. Itt megtaláljátok

 

Ha tetszett a bejegyzés kövesd a blog Facebook oldalát, így biztosan nem maradsz le a következő posztról, az Instagramon és a YouTube csatornánkon pedig egy pici betekinthetést engedünk az életünkbe.

A blogon található valamennyi írás és kép a szerző, Endrész Tímea szellemi terméke és mint ilyet, szerzői jog védi. A képek, írások (beleértve az írások részleteit) a szerző engedélye nélküli jogosulatlan átvétele, közzététele, átalakítása, vagy bármilyen formában történő felhasználása jogi következményeket von maga után.

Címkék: húsvét gasztro